Saxion Expedition Journal wordt bijgehouden door Bastienne Bernasco en partners. Het blog doet verslag van haar voorbereidingen en inspiratie voor de Hospitality Business Expedition voor, een minor waarin studenten en docenten/onderzoekers in multidisciplinaire teams werken aan oplossingen om de samenleving gastvrijer te maken. De minor start op 1 september 2014.

Dit is de uitgangsvraag van de Expeditie waarin Saxion Hospitality Business School het voortouw neemt. Als academie van Saxion willen wij studenten een Minor bieden waarmee ze hun toegevoegde waarde in de vloeibare samenleving kunnen vinden. Wij denken dat er in deze tijden van transitie behoefte is aan mensen die door middel van Gastvrijheid, Design en Creatieve Technologie oplossingen bieden voor vraagstukken in de samenleving. Dat er behoefte is aan mensen die in staat zijn gebieden gastvrijer maken; steden, natuurgebieden, bunkers of winkelcentra: gebieden waar mensen elkaar gastvrij willen benaderen en samen plekken prettiger maken om te zijn. Aantrekkelijker voor reizende mensen, mensen op weg, mensen op zoek naar een bestemming, een thuis weg van thuis.

En dat jij als student behoefte hebt aan een half jaar waarin je kunt ontdekken wat jouw toegevoegde waarde kan zijn en hoe jij met passie, intelligentie en creativiteit een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de samenleving, “hearts on, minds on, hands on”.

Inspiratie:

  • Petrus Drabbe, oudoom, missionaris en taalwetenschapper, reisde in 1920 naar Nieuw Guinea om vele papoea-talen grammaticaal in kaart te brengen. Reisde vooral te paard. Doorstond met gemak vele ontberingen, open, vriendelijk, nieuwsgierig.
  • Redmond O’Hanlon en zijn tvserie/boek: O’Hanlons Helden, het boek waarmee Redmond O’Hanlon ons terugvoert naar de avontuurlijke onderzoekers en pioniers van het verleden
  • Expeditie Zijderoute: waarin kunstwerken worden getoond die tijdens de periode van de zijderoute ontstaan zijn en ontdekt door archeologische expedities–Hermitage Amsterdam.
  • studenten: kritisch, praktisch, ondernemend, avontuurlijk

Wij nodigen uit:

studenten, docenten, onderzoekers, pioniers en gepassioneerden die met ons op expeditie willen en zich willen verbinden aan de uitgangsvraag.

Ons expeditieschema:

1. Hospitality–ontdek Hospitality als drijfveer voor mensen

2. Society Requires…–ontdek wat de samenleving van ons vraagt

3. Human Centered Service Design–maak jezelf deze nieuwe onderzoeksmethodieken eigen

4. Pioneers and partners–ontmoet mensen die ervaring met je delen en jou uitdagen om projecten te starten

5. Creative Technology to develop Hospitality Concepts–maak kennis met nieuwe technologie waarmee jij je ideeen kracht bij zet

 

 

Rene en Bastienne in Arhus

Rene en Bastienne in Arhus

IMG_2342

Heleen Hattink

IMG_2340

Michele Ziegler

foto Kim en Krina

Kim Meijer en Krina Huisman

IMG_1739

Guus Vrauwdeunt

Eén reactie Volgende »

  1. Dag Bastienne,

    Het kader waarin de student zijn minor moet voltooien is voor mij nog vrij abstract. Het toevoegen van hedendaagse denkers zoals Alain du Bouton en Martha Nussbaum – en dan voornamelijk hun werken Art of Travel van du Bouton; en Cultivating Humanity van Nussbaum – zou ervoor kunnen zorgen om het de grenzen van het kader beter op de doelgroep(HBS studenten?) aan te laten sluiten. Zo geeft Nussbaum ook nog eens haar visie op onderwijs en geeft een centrale rol aan het ‘wereldburgerschap’:

    “Drawing on Socrates and the Stoics, Nussbaum establishes three core values of liberal education: critical self-examination, the ideal of the world citizen, and the development of the narrative imagination. Then, taking us into classrooms and campuses across the nation, including prominent research universities, small independent colleges, and religious institutions, she shows how these values are (and in some instances are not) being embodied in particular courses. She defends such burgeoning subject areas as gender, minority, and gay studies against charges of moral relativism and low standards, and underscores their dynamic and fundamental contribution to critical reasoning and world citizenship” ( Harvard University Press, 1998 ).

    Als er gewenst wordt vanuit de onderwijsmakers een student te leren hoe hij of zij zich nuttig en op gastvrije wijze kan inzetten, en een bijdrage kan leveren aan de samenleving dan moet er al heel snel een keuze worden gemaakt over de volgende zaken: communicatie richting de studenten, en taalkeuze van de minor.
    – De waarde van de minor is pas duidelijk als de student dit inziet, lijkt me. Studenten, zoals ik, worden snel afgeleid en moeten dus met hun neus op de feiten worden gedrukt. In dit geval moeten studenten worden gebombardeerd met de waarde van de minor. Er moet veel en juist worden gecommuniceerd.
    – Daarnaast geeft een expeditie als pijler een internationale kleur aan de minor. Als dit een uitgangspositie is, dan verdient de student ook op internationale wijze te worden onderricht, namelijk in het Engels of een andere wereldtaal.

    Ik hoop hierbij je vraag om feedback te geven op deze minor van voldoende inhoud heb voorzien. Begrijp me niet verkeerd, de mate waarin studenten op persoonlijk vlak gereedschap wordt gegeven juich ik ten volle toe. Maar we blijven product/dienstafnemers. We willen wel bediend blijven, en dit geldt zeker in het onderwijs.

  2. Hoi Ellert,

    dank voor je constructieve reactie en je gloedvolle aanbeveling om Martha Nussbaum aan bod te laten komen in de Minor. In het onderdeel Society komen Saxion lectoren aan bod, waaronder Ruud Welten, die zoals je weet zelf filosoof is en ons komt inspireerden met de vraagstukken die om gastvrije acties vragen.
    Vanaf de tweede helft van maart gaan we communicatie richting de studenten opzetten, daaraan wordt op dit moment hard gewerkt.
    Check verder de post op mijn blog: Presentatie Expeditie. Hierin vind je de actuele slides waarin studenten antwoord vinden op de vraag: “what’s in it for me?”. Leeropbrengsten en opbrengsten voor je CV worden daarin genoemd.
    Hartelijke groet,

    Bastienne

Plaats een reactie