Feestmaal van Cleopatra

Standaard

geschreven door Sander Barenbrug

Schilderij: Het feestmaal van Cleopatra
Geschilderd door:Gerard de Lairesse, c.a 1675

Het was erg lastig om in de verschillende werken in het Rijksmuseum een echt treffend voorbeeld van gastvrijheid te vinden. Toen ben ik meer gaan kijken naar de kleine details in de schilderijen en toen viel mij dit schilderij op.

Gérard_de_Lairesse_-_Cleopatra's_Banquet_-_WGA12388

Op het eerste oog lijkt dit schilderij niet veel te maken te hebben met gastvrijheid maar meer met de strijd tussen 2 personen. Bij mij roept het echter direct bepaalde gevoelens op omdat ik juist zoek naar de gastvrijheid in schilderijen. In dit schilderij gaat het erom wie het duurste banket kon geven maar in mijn ogen is het niet de prijs van eten maar juist de liefde waarmee het verzorgd word bepalend voor gastvrijheid. Het verzorgen van een banket is juist een geschikt moment om mensen samen te brengen en te laten genieten van het samenzijn onder het genot van eten en drinken. In het schilderij is ook duidelijk zichtbaar dat de personen aan tafel bediend worden en dit toont aan dat de schilder echt de welvaart van deze personen wilt uitdrukken. Gastvrijheid word in dit schilderij heel duidelijk gekoppeld aan de prijs van het banket en dat was misschien vroeger zo maar in mijn ogen is het tegenwoordig juist veel belangrijker dat mensen zich op hun gemak voelen en het idee hebben dat er moeite word gedaan.

Ik zie in dit schilderij dus juist het tegenovergestelde van wat een gastvrij banket voor mij zou zijn. Ik kan dus concluderen dat dit schilderij voor mij als geheel niet heel bijzonder is maar als ik specifiek op de gastvrijheid let en naar de kleine details kijk het toch wel een erg veelzeggend schilderij is.

Geef een reactie

