Satyr en Nimf: gastvrijheid en verleiding

Standaard

Geschreven door: Lisa Neelis

IMG_20160225_111136

Satyr en nimf

Gerard van Honthorst (1592-1656)

Olieverf op doek, 1623

 

Tijdens mijn zoektocht door het Rijksmuseum, ben ik een aantal kunstwerken tegengekomen waar ik een link kan ontdekken met het begrip hospitality. Uiteindelijk heb ik één kunstwerk uitgekozen waar ik hospitality het meeste in terugzie.

Als ik aan gastvrijheid denk, dan denk ik meteen aan respect tonen tegenover een ander, je welkom voelen en je openstellen aan een ieder ander. Vanuit mijn gedachte over hospitality heb ik het schilderij ‘Satyr en nimf’ gekozen. Een satyr is een figuur uit de Griekse mythologie. Het is een vrolijk en ondeugend boswezen. Daarnaast staat de satyr bekend om zijn lust voor wijn en het verleiden van nimfen. Nimfen zijn in de Griekse mythologie lagere Godinnen van de natuur. Nimfen waren mooie, lieflijke vrouwen die, in afzondering van mensen, in de natuur leefden. Ze waren vrolijk en zorgeloos. Maar zo onschuldig als ze lijken waren ze ook weer niet, want hoewel ze mensen vruchtbaarheid en voorspoed konden geven, konden nimfen mensen verleiden en krankzinnig maken. Wat ik het allermooiste aan dit schilderij vindt is dat de nimf door haar ontblote bovenlichaam zich volledig openstelt en blootgeeft aan de verleiding van de satyr.

Ook zie je een glimlach op haar gezicht met het idee dat ze zich op haar gemak voelt en een welkom gevoel ervaart. Als ik de vrouw zo zie dan is ze trots over haar lichaam en voelt ze geen enkele schaamte.

Daarnaast vind ik het erg gedurfd om een vrouw met een ontbloot bovenlijf te schilderen. Ik vind het ook natuurlijk geschilderd. Het lijkt net echt! Al deze bovengenoemde aspecten hebben een link met hospitality.

 

Tot slot heeft dit kunstwerk het meeste indruk op mij gemaakt!

Geef een reactie

