Gastvrijheid: “Een boom weigert haar schaduw niet”

Standaard

geschreven door Ilse ten Have

Als ik denk aan gastvrijheid, denk ik aan het accepteren en respecteren van anderen, de anderen helpen en zorgen voor bescherming. Daarnaast moet je iedereen dit aanbieden, dus ook een vijand. In de Islam kennen ze een gezegde : Een boom weigert zijn schaduw niet, ook niet aan degene die is gekomen om de boom om te hakken. Deze definitie komt terug in het schilderij “Festoen van vruchten en bloemen”. Verschillende insecten doen zich te goed aan de vele vruchten en bloemen. Ieder insect mag zich genoeg doen aan deze ene voedingsbron en elk insect wordt geaccepteerd zoals hij of zij is. Deze tros is een ontmoetingsplaats van verschillende insecten en als deze insecten vertrokken zijn, komen er waarschijnlijk nieuwe erbij. Of als deze insecten weer terug keren, zijn ze bekenden van elkaar. Elk dier heeft zijn of haar vijanden en deze tros biedt bescherming aan de insecten. Daarnaast zijn de insecten op zich vijand van elkaar, want iedereen eet van dezelfde voedingsbron. De natuurlijke beschildering vind ik erg knap gedaan en stiekem vraag ik me af of er ook gastvrije dieren zijn. Of er ook hospitality is in de dierenwereld. Hoe langer ik naar dit schilderij kijk, hoe meer ik denk dat dit inderdaad zo is.

Ik zou graag willen afsluiten naar het mooie gezegde uit de Islam. Ik kan dit zeker ook op dit schilderij toepassen. De gezegde zou dan kunnen zijn : “Een tros van bloemen en vruchten weigert zijn voedsel en bescherming van verschillende insecten niet, ook niet aan degene die is gekomen om het voedsel op te eten of de bescherming te vernietigen”.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Titel van het schilderij : Festoen van vruchten en Bloemen

De schilder : Jan Davidsz de Heem (1606 – ca. 1683)

Olieverf op doek, 1660 – 1670

Tekst bij het schilderij : Deze in Utrecht geboren schilder trok in 1626 naar Antwerpen, waar hij de weelderige en kleurrijke Vlaamse stilleven schilderkunst leerde kennen. Die combineerde hij met zijn gave om de natuur uiterst gedetailleerd weer te geven. Deze tros bloemen en vruchten laat dat goed zien: een zeer decoratief geheel, maar toch nauwkeurig in de details. Allerlei vraatzuchtige insecten bevolken het stilleven.

Bron in het Rijksmuseum gevonden.

Geef een reactie

