Anish Kapoor: weinig blijft geheim

Standaard
Nederland, Amsterdam, 25-11-2015. Kunstwerken Internal Objects van de kunstenaar Anish Kapoor in de  Eregallerij van het Rijksmuseum. Foto: Olivier Middendorp

Nederland, Amsterdam, 25-11-2015.
Kunstwerken Internal Objects van de kunstenaar Anish Kapoor in de Eregallerij van het Rijksmuseum.
Foto: Olivier Middendorp

Geschreven door : Kai Stam

Anish Kapoor: Internal Object in Three Parts Siliconen,pigment, 2013-2015

Te bezichtigen tot 6 maart 2016 in het Rijksmuseum…

 

 

 

 

Zelfportretten hebben naar mijn idee iets egocentrisch en andere taferelen waar gastvrijheid mijns inziens duidelijk naar de oppervlakte kwamen vond ik ook niet bijster interessant. Gastvrijheid is zo’n breed interpreteerbaar begrip dat ik zocht naar een werk waar ik het meest door gefascineerd was, net als dat ik gefascineerd ben geraakt over gastvrijheid.

Het werk van Anish Kapoor was voor mij het meest intrigerende object in het rijksmuseum. Fascinerend dat juist hier gastvrijheid in is te ontdekken terwijl menigeen misschien een grote homp vlees op een doek ziet (wat in feite opgedroogde siliconen zijn).

Wat ik hier zie is de innerlijke mens, die zich volledig blootgeeft door zichzelf op zo’n dusdanige manier te laten zien dat maar weinig geheim blijft. Gastvrijheid is ook jezelf openstellen voor anderen, je mooie en minder mooie kanten durven te laten zien zoals Kapoor hier doet. Een heldere, donkerrode massa wordt afgewisseld met een gele,slijmerige massa dat het aanzien een stuk minder prettig maakt. Zo gaat dat ook als je jezelf openstelt, in de ene situatie kan het leiden tot iets moois waar het in een andere situatie, in een andere cultuur, kan leiden tot iets onprettigs. Het werk is indringend, de harsmassa druipt als het ware uit de muur. Het werk is, met alle respect, erg random en daarom bleef ik geboeid kijken. Elke keer dat ik afzonderlijk naar een luik in het drieluik keek bekeek ik het weer op een andere manier en ontdekte ik weer iets nieuws. Zo gaat dat ook met mijn blik op gastvrijheid, waar ik elke keer weer iets nieuws over leer en waarvan ik weet dat ik er waarschijnlijk nooit mijn vinger op kan leggen. Het werk roept daarnaast bij mij ook gevoelens van empathie en een zekere intimiteit op waar ik gastvrijheid ook aan kan linken.

Prachtig werk wat je eigenlijk met eigen ogen gezien moet hebben!

Geef een reactie

