Het Laatste Avondmaal: het verraad van de gastheer

Standaard

geschreven door Melissa van den Brink

rijksmuseum_laatste_avondmaal

 

Gastvrijheid in de kunst
Ons was gevraagd om gastvrijheid te vinden in de kunst. Al snel kwam ik uit bij allerlei schilderijen met eten en drinken. Ik wilde wat meer uitdaging en besloot te zoeken naar een gastvrij schilderij zonder eten en drinken. Later in het museum kwam er ook beeldende kunst en zag ik een beeld van het laatste avondmaal van Jezus. Een bekend verhaal en al gauw legde ik een link met mijn visie over hospitality, namelijk dat gastvrijheid draait om samenwerken. Anti-hospitality, bijvoorbeeld in dit geval het later verraad van de gastheer door een gast, zorgt ervoor dat de gastvrijheid niet optimaal kan worden uitgevoerd.

Dit schilderij leert mij over gastvrijheid dat anti-hospitality ook een aspect is van gastvrijheid.
In het laatste avondmaal wordt Jezus verraden door één van zijn discipelen, dit is in strijd met de regels vanuit de bijbel. De bijbel speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling en het ontstaan van gastvrijheid.

Alles werd geëxposeerd werd door het Rijksmuseum werd toegelicht door middel van een tekstbordje met informatie.

Geef een reactie

