Gastvrijheid in het Rijksmusem

Standaard

geschreven door Yannick Warmerdam

Gastvrijheid in het Rijksmuseum, dat zal ik beschrijven. Zowel in de gehele entourage van het museum, als in de schilderijen, beelden en andere kunstwerken. Ik heb gelet op het begrip gastvrijheid zoals ik dat meegekregen heb vanuit mijn opvoeding, het commerciële begrip en dus ook naar manieren waarop het begrip terugkomt in de kunst.

Allereerst, de aankomst bij het museum, het prachtige gebouw, je komt echt ergens aan. Ik was er al meermaals geweest, ook als kind, steeds zie je het gebouw van afstand liggen en ben je al meteen ‘impressed’. Buiten wordt duidelijk aangegeven waar iedereen heen moet. Heeft u een kaartje online aangeschaft? Neem dan deze rij. Moet u nog een kaartje kopen? Deze rij brengt u naar de kaartverkoop. Heeft u kaarten voor de reguliere tentoonstelling of heeft u kaarten voor de Late Rembrandt tentoonstelling? Overal is een onderscheid in, dit wordt duidelijk aangegeven en daardoor komt iedereen op de juiste plek terecht. Binnen in het museum wijst alles zich eigenlijk vanzelf, de toiletten staan duidelijk aangegeven met grote witte letters, net zoals de ingangen naar de kunst. Hier gingen wij doorheen.

Ik liep samen met Els de eerste zaal binnen en Els was erg enthousiast met haar potlood opvallende dingen aan het aanwijzen. Hierop kwam er een bewaker aan. Waar je vaak verwacht dat zo iemand boos werd, legde de man vriendelijk uit wat er kon gebeuren en vroeg hij haar hierop te letten. Hierna gebeurde dit nogmaals en wederom kwam de bewaker eraan, ook ditmaal bleef hij allervriendelijkst. Wat mij aan deze bewakers opviel, dat ze goed zichtbaar waren en dus makkelijk bereikbaar waren mocht je een vraag hebben.

Eten en drinken zijn de meeste gebruikte symbolen voor gastvrijheid in schilderijen, maar je ziet ook schilderijen waarop je een groep mensen samen ziet leven. Elkaar een slootje overhelpen bijvoorbeeld. Echter zit er in veel schilderijen een bepaalde nederigheid, knielen voor een koning op een gouden troon, of joelen voor iemand op een paard. Dat wijst op respect voor koningen en helden, maar voornamelijk zie je daarin het klasseverschil, wat in mijn ogen geen gastvrijheid is. Ik denk dat klasse en afkomst vroeger nóg veel belangrijker waren dan tegenwoordig, dat is denk ik een belangrijke reden dat je dat zo vaak ziet in de schilderijen. Aan de rechterkant van de Nachtwacht, hangt een redelijk groot schilderij, waar gegoede burgerij op te zien is, echter staat er, vrij onopvallend ook een donker meisje op. Een van de weinige donkere mensen die hier uitgebeeld worden. Vond ik opvallend, ik denk tekenend voor de denkwijze van toen. Wat een klassenverschillen.unnamed

Geef een reactie

