Kunst in het Rijksmuseum: toegankelijk en gastvrij

Standaard

geschreven door Sophie Nitert (Expeditie-2)

De kunst in het Rijksmuseum vond ik over het algemeen vrij indrukwekkend. Vooral de schilderijen waarbij de personen heel ‘echt’ op staan afgebeeld vond ik mooi. Er zaten ook kunstwerken tussen die ik niet interessant vond. Dit kwam vooral omdat het abstract was afgebeeld waardoor ik ze dus minder goed begreep. De meeste kunstwerken waren niet abstract en daarbij kon ik ook goed begrijpen wat het inhield. Voornamelijk de portretten waren duidelijk. Ook de teksten die naast de schilderijen verduidelijkten veel. Ik zag veel schilderijen waarbij er met eten werd gewerkt, een voorbeeld hiervan zag ik in een schilderij waarbij een bruiloft werd afgebeeld. De mensen die waren geschilderd leken allemaal erg vrolijk en schonken elkaar voedsel en drinken.

Ik vind persoonlijk dat kunst niet altijd iets hoeft te betekenen, als het maar mooi is. Wanneer er slechts een aantal lijntjes op papier staan, zie ik dit niet als kunst ook al zit er een betekenis achter. In het Rijksmuseum zijn verschillende zalen waarbij verschillende schilderijen en stromingen worden tentoongesteld. Persoonlijk spraken de schilderingen van Rembrandt van Rijn mij wel aan aangezien het duidelijk was wat er werd afgebeeld. Ook werd er op sommige schilderijen gespeeld met het licht wat ik ook mooi vond.

Kortom, de kunst in het Rijksmuseum vond ik vrij toegankelijk. Ik begreep de meeste schilderijen wel, met of zonder uitleg. Wat ik minder vond, waren de schilderijen waarbij geslachte mensen of dieren werden afgebeeld, hier kijk ik niet graag naar. Kunst is mooi als er duidelijk wat wordt afgebeeld en de mensen zo ‘echt’ mogelijk worden afgebeeld. Dat verwondert mij en dan denk ik: ‘Wauw! Wat knap dat ze vroeger zo mooi en echt en puur konden schilderen’. Dat vind ik mooi.

Geef een reactie

