Global Citizenship: Integriteit, Racisme, Debat en Dialoog

Standaard

Expeditie week 3

Het is maandag 2 maart 2015. de studenten van de minor Expeditie zijn allemaal weer terug na een week vakantie. We beginnen de ochtend al meteen met een les over ethiek en filosofie. Het was een interessante les waarin gedrag, houding en met name integriteit centraal stonden. Wij hebben gekeken naar wat iedereen onder integriteit verstond en aan de hand hiervan de link gelegd met het bedrijfsleven.

Dinsdag 3 maart. Vandaag stond het thema racisme centraal, naar aanleiding van dit thema hebben wij de film ‘To Kill A Mockingbird’ gekeken, om vervolgens deze te analyseren en te discussiëren over wat en wanneer een uitspraak racistisch is. De les werd geleid door een van origine Spaanse docente.  Zij kon uit eigen ervaring vertellen hoe zij racisme heeft ervaren toen zij in Nederland kwam wonen. Zij heeft zelf Nederland niet als racistisch land ondervonden. Sommige studenten daarentegen waren van mening dat dit juist wel het geval is. Hierover is dan ook flink gediscussieerd. Doordat de les bijna was afgelopen, eindigden ook de discussie, er is dan ook geen duidelijke uitkomst uit gekomen. Eén ding is wel duidelijk naar voren gekomen, de studenten hadden een andere mening over wat racisme is.

Woensdag deden we een workshop over debatteren. Deze workshop was bedoeld om ons kennis te laten maken met overtuigingstechnieken. Tijdens de workshop hebben we theorie gehad over verschillende technieken, om deze theorie vervolgens in de praktijk toe te passen. Dit hebben wij gedaan aan de hand van verschillende voorbeelden en stellingen. De eerste opdracht bestond uit 5 studenten die zich bevonden in een luchtballon, die te zwaar was en waar 2 studenten uitgegooid moesten worden om de luchtballon te redden. De studenten moesten hun medestudenten overtuigen om hem/haar in de luchtballon te laten blijven ten kosten van de andere. Vervolgens moesten er van de overgebleven 3 nog 2 studenten uit. En in deze tweede ronde was het juist de bedoeling om de andere te overtuigen waarom zijn/haar medereizigers uit de ballon gegooid moesten worden. De tweede opdracht was een kettingdebat. Hierbij moesten de studenten om en om het argument van zijn/haar voorganger weerleggen en vervolgens met een sterk eigen argument komen, waarom hij/zij het er wel of niet mee eens was. Ter afsluiting kwam er een einddebat van 5 tegen 5, waarin er een groep voorstanders en een groep tegenstanders was. Zij moesten om en om argumenten geven, weerleggen en met tegenargumenten komen om als winnaar uit het debat te komen. De uitslag van het debat werd in het midden gelaten.

debate

Donderdag 5 maart, de fieldtrip staat op het programma. Deze week was de fieldtrip gepland naar Amsterdam, om hier Wij Zijn Hier en het Noelhuis te bezoeken. Over deze zeer indrukwekkende fieldtrip heeft Yannick geschreven op deze blog.

Vrijdag 6 maart, de laatste dag van de derde week hebben wij een korte nabespreking gehouden over de fieldtrip die erg veel indruk heeft gemaakt. Daarna zijn de door ons geschreven en ingeleverde columns besproken. Dit hebben we als volgt gedaan, eerst moest de schrijver zijn of haar column voorlezen. Vervolgens moest de schrijver stil zijn en werden er vragen gesteld door de docenten waar de rest van de groep antwoord op moest geven. Het grappige van deze manier is dat je er achter komt hoe mensen 1 tekst op allerlei verschillende manieren kunnen interpreteren. Ten slot mocht de schrijver van de column reageren op de reacties. Op deze wijze zijn alle columns besproken. Hiermee hebben we dan ook al weer het eerste blok “Global Citizenship ” afgesloten.

Marjolein, Els en Birgit voor het Vluchtgebouw Amsterdam

Marjolein, Els en Birgit voor het Vluchtgebouw Amsterdam en Yannick in de achtergrond!

Wij vonden het een hele interessante derde week. Op naar volgende week!.

Sverre & Natascha

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s