Studenten over de Expeditie: leeropbrengsten

Standaard

Vandaag, in de laatste lesweek van het semester, vraag ik studenten van Hospitality Business School (HBS) en Academie Creatieve Technologie (ACT) op te schrijven hoe de Expeditie hen heeft geholpen om hun identiteit verder te ontdekken. Dit waren de aspecten die we benoemd hebben in de presentatie aan het begin, ontleend aan Ken Robinson:

Cultureel

  • tolerantie, diversiteit, wederkerigheid

Economisch

  • globalisering, technologie

Persoonlijk

  • talenten, waarden, unieke bijdrage

1 DEMI: (HBS)

Met name door de twee weken global citizenship heb ik het idee dat ik op cultureel gebied ben gegroeid. Door de ervaringen tijdens de expeditie probeer ik minder snel een mening te vormen en eerst te kijken naar de andere kant van het verhaal. Daarnaast merk ik dat als ik op straat loop ik meer denk aan minderheden in de samenleving. Vooral door de ervaring in het blindenmuseum merk ik dingen op in het straatbeeld. Tijdens evenementen kijk ik wat er geregeld is voor blinden en slechtzienden. Op zakelijk gebied heb ik tijdens de expeditie de waarde van je eigen netwerk ingezien. Voorheen maakte ik niet veel gebruik van mijn netwerk maar door de ervaringen tijdens de expeditie zie ik in hoe belangrijk het gebruik van je eigen netwerk is. Op persoonlijk vlak heb ik tijdens de expeditie bewezen dat ik flexibel ben en heb ik leren omgaan met obstakels.

2 KOEN (ACT)

Cultureel:

De eerste twee weken ‘Global citizenship’ hebben mijn ogen op bepaalde vlakken geopend. Ik heb meer geleerd om door andermans ogen naar de wereld te kijken. Vooral het college dat we van Omar hebben gehad heeft mij op een andere manier naar het ‘kutmarokkanen’ probleem laten kijken. Ook de les wereldgeschiedenis heeft mij bewuster gemaakt van de verschillen tussen mensen op de wereld en dat het rijke westen door toevalllige redenen is zoals die is.

Economisch:

De vele uitstapjes hebben mij laten zien hoe de globalisering de wereld op een bepaalde manier verwestert, waar vroeger veel duidelijkere culturele verschillen waren is er nu tussen sommige bevolkingsgroepen bijna geen onderscheid meer te maken. Westerse kleding verspreid over de wereld.

Ook heb ik ondervonden hoe juist een vermindering van globalisering positief kan zijn, lokaal inkopen en niet alle producten over de hele wereld verschepen kan een oplossing zijn voor veel nationale en internationale problemen.

Persoonlijk:

Door de vele feedbackmomenten ben ik me bewuster geworden van wie ik ben en hoe ik overkom in een groep. Ik weet nu beter wat mijn bijdrage kan zijn in een groep en waar ik aan kan werken.

3 RENEE (HBS)

Tijdens de expeditie heb ik op cultureel gebied veel geleerd tijdens de eerste twee weken die in het thema stonden van ‘global citizenship’. De mini expedities naar onder andere ‘Wij zijn hier’ en het blindenmuseum hebben mijn ogen geopend op veel gebieden. Ik zie nu in dat er niet met iedereen in de samenleving rekening wordt gehouden en dat dit gastvrijer kan in Nederland. Op economisch gebied heb ik van de expeditie geleerd dat netwerken heel belangrijk is en dat ik hier meer gebruik van moet maken. Qua zelfreflectie heb ik ook op dit gebied geleerd dat ik zelf beschik over de kwaliteiten om te netwerken en om mensen met elkaar te verbinden. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om van andermans kennis en kwaliteiten gebruik te maken en deze in te zetten wanneer nodig. Dit is tevens ook waar ik op persoonlijk gebied geleerd heb van de expeditie, het verbinden van mensen is belangrijk en ik heb geleerd dat ik zelf de capaciteit heb om mensen bij elkaar te brengen.

4 ANIECK (ACT)

De expeditie heeft vooral mijn ogen geopend. De expeditie heeft mij namelijk geleerd dat het belangrijk is om verschillende perspectieven te bekijken en dan pas een oordeel te vellen. Neem een voorbeeld aan het blindenmuseum en de vluchtelingen in Amsterdam. Daarnaast heb ik ook geleerd om een heel kwartiel bezig te zijn met een project, waarbij niet een leraar zegt wat je wel of niet moet doen, maar dat je over het algemeen vrij wordt gelaten. Hierdoor kom je erachter dat je erg gemotiveerd moet zijn en dat je het zelf moet doen met je team. En doordat je een heel kwartiel gewerkt hebt met een team, weet je ook waar je in het team staat en wat je kwaliteiten en verbeterpunten zijn. En dit kan je later dan ook weer toepassen in het bedrijfsleven.

5 KEVIN (HBS)

Voor mij was de expeditie de eerste keer dat ik iets deed voor school dat voelde alsof ik een verandering kon maken in de echte wereld. Hiervoor was het meer dan een verslag en projecten maken voor een bedrijf dat het nooit zal implementeren. Op de expeditie moest ik constant mijn netwerk gebruiken. Hierdoor heb ik ook meerdere dingen gedaan voor de groep ‘wij zijn hier’ dat nodig was voor de projecten van ‘wij zijn hier’. Een paar van hun zijn mijn echte vrienden geworden en ik heb hen dan ook echt goed leren kennen. Ik heb met hen goede tijden en zware tijden mee gemaakt. Ik werk nu met meerdere organisaties die mee doen aan mijn visie om de levenskwaliteit van ongedocumenteerde vluchtelingen te verbeteren en als het goed gaat kan ik volgende jaar hetzelfde type project uitvoeren bij meerdere ROC’s. Zij gaan (stage)projecten uitvoeren met hun studenten ten behoeve van opvangcentra voor vluchtelingen.

6 ELISA (HBS)

De expeditie is een avontuur dat ik mee heb mogen maken. Het is een avontuur dat me veel heeft geleerd en veel heeft laten denken. Met de expeditie heb ik geleerd dat om iets werkelijk te begrijpen, je jezelf in de positie van de andere persoon moet plaatsen. Toen ik met de expeditie naar het blindenmuseum ben gegaan, ben ik erachter gekomen dat ik iets ook vanuit een andere perspectief moet bekijken. Daarnaast hebben we ook de vluchtelingen bezocht. Deze field trip was een echte eye opener, vooral omdat ik nu meer begrip heb voor hen. Ik vind het zo moeilijk om te beseffen, dat er mensen zijn die 24 uur per dag, meer dan 3 jaar lang, niets kunnen doen om hun leven te veranderen en verbeteren. Dit is omdat ze de mogelijkheid niet krijgen. De expeditie heeft me geleerd dat er ook verschillende manieren zijn van les geven. Lessen hoeven niet altijd saai te zijn. De expeditie lessen zijn interactief en je krijgt veel vrijheid. Tijdens de lessen wordt er veel gepraat en gedeeld. We mochten onze eigen teams vormen en project kiezen. Binnen het team vond ik het leuk om met verschillende opleidingen samen te werken. Ik heb veel van deze expeditie geleerd. Expeditie is je eigen mening delen en veel observeren. Ik heb nu geleerd dat ik iets vanuit verschillende perspectieven moet gaan bekijken en dat mijn eerste mening niet altijd de juiste is.

7 NATHALIE (HBS)

De expeditie heeft mij geleerd om niet te snel te oordelen. Verhalen hebben altijd twee kanten en je hoeft niet altijd een kant te kiezen. Iedereen is anders en iedereen heeft een andere kijk op de wereld en het leven, daar moet je voor open kunnen staan. Ik heb geleerd om mij open te stellen voor mensen. Ook heb ik veel geleerd over gastvrijheid, een onderwerp waarin ik mij al tijden interesseer. Ook door ons project bij het Meander ziekenhuis heb ik weer een hele andere kant van gastvrijheid gezien. Ook heb ik kunnen bijdragen aan het gastvrijer maken van de polikliniek. Dit is iets wat ik in de toekomst wel als werk zou gaan willen doen.

8 JANIQUE (HBS)

De expeditie is een echte eye-opener geweest waarbij ik vooral heb geleerd om anders naar dingen te kijken. Vooral de eerste colleges met gastsprekers en de fieldtrips waren een ervaring die ik niet had willen missen. Je leert dingen te bekijken vanaf een ander standpunt dan die van jezelf. De projecten die volgden op het eerste deel van de expeditie waren zeer enerverend. Zelf met een project aan de gang is heel leuk en motiverend en daarbij ook heel erg leerzaam. Dat geeft je ook het gevoel dat je echt een verschil kunt maken. De expeditie heeft geholpen mijzelf te ontwikkelen als persoon en als teammember. Door samen te werken met verschillende opleidingen leer je elkaar aan te vullen. De HBS expeditie had ik voor geen goud willen missen!

9 JAMILLA (HBS)
Het was even omschakelen toen ik aan het avontuur van de expeditie begon. Ik was gewend aan de structurele lessen, eenrichtingsverkeer van docent naar student. Tijdens de expeditie werd ik gelijk gedwongen om actief te zijn tijdens de les. Dit stimuleerde mij om te leren van mijn expeditiegenoten, open te staan voor nieuwe technieken, (denk hierbij aan brainstormsessies, creatieve ideeën, out of the box!). Kortom een super ervaring die ik niet had willen missen! Het heeft me geholpen mijzelf te ontwikkelen. Doordat je samenwerkt met studenten van andere opleidingen heb je soms een andere denkwijze, andere prioriteiten. Wat ik geleerd heb tijdens deze samenwerking is dat als je het beste in een ander naar boven wilt halen, je open moet staan voor andere meningen, maar ook je eigen ervaringen en kennis moet delen. Door het beste van ieder naar boven te halen en op de juiste manier te benutten kwamen we tot een eindresultaat dat ik niet had kunnen behalen met alleen FM studenten. De expeditie was een leerproces in out of the box denken, samenwerken, delen van kennis en openstaan voor een ander.

10 ANNAHITA (ACT)

De expeditie is voor mij een reminder geweest voor de zoektocht naar mezelf en is daar ook een aanvulling op geweest. Zeker door het samenwerken met andere disciplines ben ik me bewust geworden van mijn denkwijze en de manier waarop ik naar dingen kijk. Waar anderen misschien anders hebben leren kijken, heb ik het kijken zelf niet veranderd, alleen mijn blikveld verbreed. Zo dacht ik ook eigenlijk altijd al anders dan de meesten, dan staat in mijn opleiding ook min of meer centraal.

Wel heb ik met de expeditie en haar gastsprekers en docenten nieuwe onderwerpen leren kennen en daar eens bij stilgestaan. Ook heb ik geleerd om iets meer initiatief te nemen. Niet af te wachten tot een ander het voortouw neemt, maar gewoon zelf beginnen en mijn mening delen. Dat vond ik echt heel moeilijk. Nu nog steeds wel. Dan ben ik nog steeds wel een beetje zenuwachtig als ik mijn mond open doe en de woorden eruit komen. Misschien een beetje bang voor eventuele reacties, maar het is zeker verbeterd. Nu maakt het me minder uit wat een ander ervan denkt, want het is mijn mening en ik mag zelf weten wat ik denk. En waar een ander misschien eerst denkt van ‘huh, wat raar dat je zo denkt’, wordt dat misschien wel ‘oh op die manier had ik er nog niet aan gedacht’ en wordt het een eye opener.

11 DESIREE (HBS)

Mede door de expeditie ben ik mij ervan bewust geworden hoe breed deze opleiding is. De expeditie heeft mij de kans gegeven om mij verder te ontwikkelen. Deze ontwikkeling heeft vooral te maken met het feit dat je in deze expeditie een vrije keuze hebt voor het project en doordat de lessen erg ‘vrij’ zijn waardoor het een avontuur wordt. Dankzij het project van Kevin en mij voor WijZijnHier hebben wij veel te maken gekregen met het begrip ‘wederkerige gastvrijheid’. Dit doordat niet alleen de inwoners van Nederland iets kunnen bieden aan de vluchtelingen, maar dat zij ook mensen zijn die ook zeker deze samenleving iets te bieden hebben. Door de expeditie ben ik breder gaan kijken naar verschillende onderwerpen, mede door de gastsprekers, maar ook door de studenten die van verschillende opleidingen komen. Daarnaast heb ik ook geleerd om dieper te kijken naar het woord hospitality. Hierdoor heb ik een beter inzicht gekregen in wat dit precies voor mij inhoudt en hoe ik daar op de beste manier invulling aan kan geven.

12 RICK: (ACT)

Met name in de eerste paar weken heeft er veel tijd plaatsgevonden voor culturele ontwikkeling. Het schrijven van de column over wereldburgerschap zette mij aan het denken. Dit werd ondersteund door middel van colleges over onder andere de geschiedenis achter de voorsprong van de westerse beschaving en over het fenomeen cultuurexplosie—en ook door de verscheidene field trips, waarbij die naar het Muzieum en de asielzoekers erg uitblinken Qua technologie heeft er voor mij geen ontwikkeling plaatsgevonden. De stof beperkte zich vooral tot de basisvaardigheden, en miste hierdoor diepgang voor degenen die hier al langere tijd mee werken.

Op het gebied van globalisering ben ik mij nu een stuk bewuster van de verschillen in de wereld. Dit dankzij eerder genoemde colleges en expedities (cultuur).

Op persoonlijk vlak heeft de mix van opleidingen er toe geleid dat ik meer inzicht heb gekregen in het belang van mijn eigen opleiding. Nooit eerder besefte ik dat er zo’n grote kloof is op het gebied van creatieve technologie. Iets wat ikzelf als standaard en basis beschouw blijkt voor velen toch een grotere uitdaging te vormen. Niet alleen voor A-technologische ouderen, maar ook voor studenten van het zelfde denkniveau!

13 MAARTJE: (HBS)

De Expeditie heeft mijn ogen geopend en mij aan het denken gezet. Zeker als het gaat om minderheden en eerst alle kanten van een verhaal leren kennen hebben de eerste twee weken van de Expeditie centraal gestaan en mij erg beïnvloed. Door langs te gaan bij vluchtelingen en het bezoek aan het blindenmuseum ben ik wel gaan nadenken hoe zij worden behandeld en of dit wel daadwerkelijk gastvrij is. We leven samen in een klein land, een kleine wereld zelfs, en daarom moeten we elkaar wel met respect en gastvrijheid blijven benaderen, want dan krijg je dit ook terug. Er zijn veel verschillende innovatieve en creatieve technologische ontwikkelingen om dit te realiseren.

Persoonlijk ben ik er achter gekomen wat ik wil gaan doen na mijn opleiding. Ik ben erachter gekomen dat ik graag door middel van Service Design de samenleving gastvrijer wil maken. Daarom wil ik graag een master in Service Design volgen. De Expeditie heeft mij mijn skills in Service Design verder helpen ontwikkelen en laten zien dat er nog zo veel verschillende manieren zijn om Service Design te gebruiken.

14 ROOS: (HBS)

De minor Expeditie heeft op cultureel gebied bijgedragen aan mijn identiteit door de fieldtrips. Het bezoek aan het muZIEum en de vluchtelingengroep WijZijnHier heeft mij nog meer doen realiseren dat respect en tolerantie belangrijk is. Op technologisch gebied heb ik ontdekt dat creatief bezig zijn met bijvoorbeeld Photoshop of Indesign helpt om tot een mooi eindresultaat te komen. De Expeditie heeft ervoor gezorgd dat ik nu weet dat de vormgeving ook op een andere manier kan en dat ik het ook leuk vind om iets nieuws te proberen. Tijdens de Expeditie heb ik laten zien dat ik een goede sfeer in de groep belangrijk vind. Zo heb ik bijvoorbeeld een etentje georganiseerd. Ook heb ik ontdekt dat door in anderen te investeren, bijvoorbeeld door interesse in iemand te tonen, diegene dat ook vaak terug zal geven. Hierdoor heb ik mij ook op sociaal vlak ontwikkeld.

Geef een reactie

