KHN met RND met Saxion Expeditie: op zoek naar een gastvrijere samenleving

Standaard

Xander Lub en Bastienne Bernasco spreken vandaag met Arjen van den Dool, beleidsmedewerker Koninklijke Horeca Nederland en Eus Peters, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel. Doel van dit overleg is om te onderzoeken hoe wij vanuit onze posities kunnen bijdragen aan een gastvrijere samenleving. De raakvlakken zijn snel gevonden. Horeca levert een bijdrage aan sociale cohesie, aan binding van mensen in het sociale en publieke domein. De detailhandel trekt mensen naar het centrum van de wijk of van de stad. Maar retail als bedrijfstak groeit vooral online. Flexibel, klantvriendelijk en innovatief, maakt online winkelen een snelle groei door, ten koste van de gevestigde orde: de laatste maanden zien we grote merken als V&D, Mexx of Halfords bezig aan een overlevingsstrijd. Door grote investeringen in vastgoed, inrichting en personeel, en doordat zij vastzitten in een systeem gebaseerd op traditionele verdienmodellen, staat winkels het water aan de lippen. En wat doet dat met onze binnensteden? Wat blijft er over als het winkelend publiek de straten niet meer vult? Wordt de stad een spookstad? Of kan de stad haar eeuwenoude functie van gastvrije plek in het sociale en publieke domein heroveren? Eus, Arjen, Xander en Bastienne denken dat het kan. Flux worden thema’s en vragen voor de Expeditie op tafel gelegd.

Eus Peters en Arjen van der Dool

Eus Peters en Arjen van der Dool en Xander Lub (op i-pad)

Smoothie of Vruchtensalade?

De huidige netwerken van vastgoed, retail en horeca benutten de talenten en diversiteit van de huidige samenleving te weinig. We zijn allemaal global citizens, en ondernemers kennen vele gezichten. Dit gegeven zou kunnen bijdragen aan een kleurrijk aanbod in de binnenstad. Een rijke vruchtensalade is misschien aantrekkelijker dan een bleke smoothie. Maar hoe krijgen we dit voor elkaar?

Vast goed of mobiel beter?

Horeca, retail en lokaal bestuur zitten gevangen in een systeem met vastgoed als dominante factor. De winkelexploitant is meestal niet de eigenaar van het pand. Exploitatie van een winkel vraagt hoge investeringen en ditto winst. De sociale en publieke functie van winkels is hieraan ondergeschikt. Voor horeca geldt vaak hetzelfde. Grote partijen, brouwers, vastgoed, projectontwikkelaars, zijn eigenaar van “de stenen”. Hoe kunnen winkels en horeca weer gastheer van hun eigen zaak worden en daarmee hun rol pakken in de stad?

Peer-to-peer of piraterij?

Game changers zijn “tech-driven” peer-to-peer concepten als AirBnB en Uber. Hoewel deze op het eerste gezicht de consument puur voordeel leveren, profiteren de bedenkers van het concept het meest—ver weg in Silicon Valley. En welke gevolgen heeft dit voor de reguliere ondernemingen die fors investeren om netjes aan alle regels te voldoen? En wat als er ongelukken gebeuren? De piraten voelen zich niet verantwoordelijk voor de lokale burger en betalen lachend de eventuele boetes. Hoeveel regels hebben we uber-haupt nodig om ons in te dekken tegen risico’s?

Is Thuis het nieuwe Uit?

Thuis zijn is helemaal hip. Het cocoonen heeft definitief doorgezet. Een biertje drinken doe je op je eigen bank. Gamen, uit eten gaan, thuis is alles makkelijk, veilig, comfortabel. Helaas weerhoudt die huiselijke afzondering je ook van alledaagse contacten met de mensen buiten de bekende kring. Jammer, want dat leert je juist om een sociaal vaardig mens te worden.

Gastvrij in het sociale en publieke domein

Handel en horeca maken de stad leefbaar. Maar er zijn nog zoveel andere opties om de stad weer aantrekkelijk te maken. Misschien moeten we de historie in om de identiteit van de stad weer te ontdekken. Eten, drinken, winkels, werk, markten, kermissen, optochten, samenkomsten, oogstfeesten, debat en demonstraties… het is er allemaal nog. Er zijn genoeg voorbeelden van concepten die zaken slim combineren, offline en online, producten en diensten. Gastvrije plekken maken het leven een stuk prettiger. Hoe blazen we de stad nieuw leven in?

De stad Augsburg,15e eeuw

De stad Augsburg,15e eeuw

Besluit: We starten met de doelgroep van 12-18; de kids die op dit moment hier bij mij thuis voor de WII staan te springen. Generatie Nix-of Generatle Alles? Wat gaan zij straks doen in de Stad van de Toekomst? Met service design kunnen we onderzoeken hoe deze groep in het leven staat en hoe zij de stad gaan benutten. Een mooi onderzoek voor Saxion Expeditie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s