Het vrolijke huisgezin: hier wacht een gastvrij onthaal

Standaard

het vrolijke huisgezin

geschreven door: Koen Francken

Jan Havicksz, Het vrolijke huisgezin
bron: Rijksmuseum

‘Hospitality in terms of inclusion and exclusion’

‘Het vrolijke huisgezin’ van Jan Havicksz verbeeldt een uitgelaten familiesituatie waarin geen manieren worden gehanteerd en waar nauwelijks regels gelden. Op het briefje aan de schouw staat: ‘Zo de ouden zongen, zo piepen de jongen.’ Wat moet er van de kinderen worden als de ouders het slechte voorbeeld geven? Dit is zo ongeveer de beschrijving dat ik op het bordje naast het schilderij las. Wat ik echter zie, is een heerlijk verwelkomende en laagdrempelige sfeer waarbij een ieder aan kan komen schuiven. Er zal weliswaar geen keurige ontvangst plaatsvinden wanneer men hier binnen komt maar een andere vorm van gastvrijheid zal hier zeker te vinden zijn. Zo zal je (zoals ik het me voorstel) luidruchtig en vrolijk onthaald worden, direct wat te eten en te drinken worden aangeboden en zal er niet op je neergekeken worden.

De gedachte die bij mij opkomt in deze redenering is dat het gelijkwaardig achten en behandelen van de gast misschien wel het belangrijkste aspect is van gastvrijheid. Op andere werken in het Rijksmuseum zien we keurig gedekte tafels waaraan keurig geklede mensen dineren. De situaties lijken behoorlijk gastvrij, alles keurig netjes voor elkaar en waarschijnlijk worden er ook goede manieren gehanteerd. Maar hoe zal er door de tafelende mensen gereageerd worden wanneer er een persoon van lagere stand de ruimte zou betreden? Ik denk dat deze persoon bij ‘Het vrolijke huisgezin’ zich prettiger en meer welkom zal voelen dan bij menig ander tafereel dat ik op schilderijen heb gezien.

Geef een reactie

