Ervaringen van studenten met Design Thinking: HEP 2014

Standaard

Maartje Drijvers heeft in het Hospitality Excellence Program, een programma voor excellente studenten van de 5 Nederlandse hotelscholen,  kennis gemaakt met Service Design, en dat beviel goed. Deze specialisatie zet ze daarom voort in haar Minor, de Saxion Expeditie.

Toen ik begon met het Hospitality Excellence Programme, afgekort ook wel HEP, wist ik niet zo goed wat ik er van moest verwachten. Ja, een samenwerking met de andere hotelscholen en het ontwikkelen van een concept. De gebruikte methodiek is Service Design Thinking.  Ik was erg blij toen bleek dat ik een business model moest ontwerpen samen met mijn groep voor de doelgroep 16- en 17- jarigen voor de Koninklijke Horeca Nederland. Aangezien dit een doelgroep is die vanwege de nieuwe alcoholwet, die op 1 januari 2014 ingevoerd is, niet meer mag drinken en vaak kroegen en clubs ook niet meer binnen komt.

De eerste sessie in Breda stond vooral in het teken van elkaar leren kennen, maar ook in het teken van een beeld schetsen van je doelgroep. Na deze eerste sessie merkte ik al dat we allemaal verschillend tegen het onderwerp aankeken en ook andere ideeën hadden voor een concept. Gedurende de verscheidene sessies hebben we gastcolleges gekregen en zijn we voornamelijk bezig geweest met design thinking. Hierbij is het belangrijkst om te kijken naar de wensen van de gast in plaats van ‘hoe maken we de meeste winst’. Deze manier van denken en van kijken naar concepten spreekt mij erg aan. Iedereen in de hospitality industry zegt altijd wel dat de wensen van de gast vooraan staan, maar dat gebeurt lang niet altijd.

Wij hebben veldonderzoek gedaan door middel van ‘shadowen’ en interviewen van onze doelgroep. Dit hield in dat de doelgroep zelf op stap moest gaan. Door middel van vragen en opdrachten schetsten zij een beeld voor ons van wat zij belangrijk vonden tijdens het uitgaan. Door het gebruik van interviews na het ‘shadowen’ konden wij een beter beeld krijgen van wat écht belangrijk is voor deze doelgroep.

Aan de hand van het onderzoek konden wij vervolgens een concept ontwikkelen. Alles leidde uiteindelijk tot het concept  ‘The Pop-Up Event’. ‘The Pop-Up Event’ is een beach party die op verschillende locaties plaats kan vinden. Dit concept staat in het teken van samenwerking tussen entrepreneurs en het creëren van een exclusieve plek waar jongeren plezier kunnen maken. En dat zonder de consumptie van alcohol.

De samenwerking, als je allemaal in een ander deel van Nederland woont, bleek de grootste uitdaging. Ik en mijn groepsleden hadden allemaal verschillende schema’s waardoor het moeilijk was soms om tijd te vinden om samen aan de opdrachten te werken. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en hebben we een mooie eindpresentatie neer weten te zetten. Al met al was het een erg interessante en leuke ervaring.

 

HEP2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s