KAOS masterclass: the art and craft of hosting and facilitating learning spaces

Standaard

Rene en Bastienne hebben deelgenomen aan deze cursus van KAOS Pilot in Arhus, Denemarken. KAOS Pilot is een spraakmakende business school, die studenten vanaf dag 1 laat werken in innovatieprojecten op basis van design thinking. De methodieken die zij gebruiken om dit type onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren met studenten, worden nu gedeeld in masterclasses. In onze masterclass waren er deelnemers uit Nederland, UK, USA, Canada, Lithouwen, Estland, en Brazilie.

Wat is Learning Space?

Dit betekent dat docenten de ruimte ontwerpen waarmee het leerproces optimaal wordt gefaciliteerd. Het samenwerkend leren en de lerende houding die nodig is om een optimale teamprestatie te leveren, wordt gestimuleerd door continu met elkaar te reflecteren. Dit gebeurt op basis van eenvoudige technieken waarbij de aandacht van ieder groepslid wordt “gevangen”. Het groepsgesprek start en eindigt altijd met een “check-in” en een “check-out” waarbij alle deelnemers een vraag beantwoorden, bijvoorbeeld “wat verwacht je te leren”, of “wat heb je geleerd”? De ervaring leidt altijd tot reflectie. Elke student spreekt zich uit over zijn aandeel in het leerproces en de teamprestatie.

De Learning Space is een uitnodigende en veilige ruimte: ieders verhaal/idee wordt gehoord, de student leert om aandacht te hebben voor de ander en zijn bijdrage aan het proces. Falen mag, het wordt gezien als essentieel onderdeel van het leerproces. Om het goede gesprek te bevorderen, wordt gebruik gemaakt van conversatietechnieken als Art of Hosting.

Hoe wordt een cursus ontworpen?

Docenten ontwerpen een cursus “backwards phased”: dus net als bij ons, worden eerst de uitkomsten van het leerproces gedefinieerd. Vervolgens wordt het onderwijsprogramma ontworpen met daarin de juiste mix van kennis, vaardigheden en attitudes. Vervolgens worden “experiences” ontworpen die studenten gaan doen. Dit zijn taken en opdrachten, varierend van eenvoudig tot complex, die uitgevoerd worden binnen de school en bij opdrachtgevers, vaak in interdisciplinaire projecten.

Er wordt vrij strak gereguleerd: er zijn strikte afspraken over werkvormen, tijd voor het kringgesprek, tijd voor het werken in de groep, en tijd voor pauze wordt afgesproken met de groep. Deze regulering en de overige “gedragsregels” worden zoveel mogelijk overgedragen op de studenten, zodat zij het ook zelf gaan toepassen als ze zelfstandig werken. Uit gesprekken met KAOS studenten bleek ook dat zij deze manier van werken als het ware natuurlijk zijn gaan toepassen.

Deze slide geeft een overzicht van het leerproces volgens KAOS methodiek.

Team Performance

Wat is de link met de Expeditie?

De Expeditie is als casus besproken tijdens de cursus. De feedback was zeer positief. Wij hebben geleerd dat we veel meer aandacht gaan besteden aan het leren van studenten in teams. We gaan de Learning Space zeker inbrengen in onze manier van werken met studenten. Daarom vind je straks in ons werkatelier geen “tafels en stoelen in rijen” meer, maar vooral kringopstellingen en flexibele groepen.

 

Nieuwsgierig geworden? Wees welkom in de Learning Space van de Saxion Expeditie, vanaf 1 september in Deventer en Enschede.

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s