Het hotel dat ik bemin

Standaard

Joseph Roth Hotelmens

Essentie van gastvrijheid: het hotel van Joseph Roth erkent de gast en de medewerker als wereldburger.

Citaat uit Hotelmens, verzameld en vertaald door Els Snick:

Het hotel dat ik bemin als een vaderland ligt in een van de grote Europese havensteden, en de zware, goudkleurige, antiqualetters waarin zijn eenvoudige naam boven de daken van de langzaam opklimmende huizen verschijnt, zie ik als banieren van louter metaal, staande vaantjes die ter verwelkoming schitteren in plaats van te wapperen….

Ik neem de hoorn van de haak. Niet om te telefoneren, gewoon om de telefonist in de centrale van het hotel gedag te zeggen. Hij verbindt mij vaak en altijd weer gedienstig door. Hij liegt voor mij. Hij waarschuwt mij. ‘s Morgens geeft hij het belangrijkste nieuws uit de krant. En als er een geldzending voor mij in aantocht is, kondigt hij dat opgewekt en discreet aan. Hij is een Italiaan. De kelner is Oostenrijker. De portier een Fransman uit de Provence. De receptionist komt uit Normandie. De ober uit Beieren. Het kamermeisje is een Zwitserse. De loopjongen is een Hollander. De directeur een Levantijn. En al jaren verdenk ik de kok ervan een Tsjech te zijn. De gasten komen uit de rest van de wereld. In dit hotel zijn alle continenten en zeeen, alle eilanden en schiereilanden, alle schepen, de christenen, de joden, de boeddhisten, de mohammedanen en zelfs de andersdenkenden vertegenwoordigd. De kassier telt op, trekt af, rekent en bedriegt in alle talen, wisselt alle soorten geld. Ontdaan van bekrompen vaderlandsliefde, verlost van kortzichtig patriottisme en enigszins bevrijd van nationale hoogmoed, komen mensen hier samen en lijken ze wat ze eigenlijk moeten zijn: kinderen van de wereld.

[Joseph Roth, Hotelmens, Reportages en brieven Frankfurter Zeitung, samenstelling en vertaling Els Snick—deze reportage Frankfurter Zeitung, 19 januari 1929)

Heb je de smaak te pakken: Lees ook Joseph Roth, Hotel Savoy.

en luister ook even naar Wim Brands die het boek aanbeveelt in het VPRO programma Brands met Boeken:

http://boeken.vpro.nl/wim-brands-tipt/2014/Joseph-Roth.html

Eén reactie »

Geef een reactie

