Pioniers: Kraanwater voor de horeca

Standaard

IMG_1666Aan de voet van de watertoren bij de Westergasfabriek, bruist het van de activiteiten. Tom Niekamp vertelt over zijn merk KRNWTR. Zijn avontuur begon vanuit ergernis en frustratie. Flesjes water vervuilen het milieu en dragen bij aan CO2-uitstoot doordat ze grote afstanden afleggen tot aan de gebruiker. Kraanwater is lekker, duurzaam en goedkoop en altijd bij de hand. Behalve in de horeca. Daar krijg je als gast niet wat je wil: een fris glas kraanwater. Tom heeft dus samen met een vriend, Tetsuro Miyazaki, het initatief genomen om van kraanwater een merk te maken.  Kern van hun onderneming is content marketing. KRNWTR deelt informatie over kraanwater en communiceert wat gasten willen. KRNWTR ontwerpt ook oplossingen. Kraanwater: in flessen, karaffen, waterkoelers, of als basis voor nieuwe drankjes die gasten zelf kunnen maken met kraanwater (denk aan Postmix, een drankje van kraanwater, koolzuur en siroop). Nieuw is een app waarmee horecabezoekers aangeven wat ze van het kraanwaterbeleid van het bedrijf vinden. KRNWTR heeft snel landelijke bekendheid gekregen en is in 2012 beloond met de 2e prijs voor het duurzaamste merk. Het merk heeft invloed: Inmiddels introduceren veel horecabedrijven kraanwater op de kaart. De feedback uit de app laat zien dat gasten wegblijven als er geen water uit de kraan geschonken kan worden. De consument is er klaar voor. “We gaan het winnen van de Pepsi’s van deze wereld” zegt Tom.

Wil jij je idee ook uitbouwen tot een onderneming? De 5 gouden tips van Tom:

  • Werk aan je idee, verzamel informatie en bouw aan het verhaal. Schrijf online en kies je doelgroep
  • Zorg voor een gave vormgeving
  • Beeld heeft impact, en relevante en informatieve content is je virtuele vastgoed.
  • Zorg voor woorden en teksten waarmee je doelgroep jou vindt: zoekmachine-optimalisatie
  • Je volgers zijn je klanten en je medewerkers; betrek ze en benut hun expertise

KRNWTR komen we zeker tegen in de Expeditie. Duurzaam water voor dorstige gasten: een mooie bijdrage aan een gastvrijere samenleving.

»

  1. Gratis water aan tafel? Hoezo?

    Water gebruiken als omzet verhogend artikel. Iedereen is er druk mee in de weer en heeft er een eigen visie op. De meest exotische flessen staan op tafel en zelfs waterkaarten worden gepresenteerd. Er wordt gediscussieerd over welk water het beste bij de dis past: wat ziltig van smaak, meer of minder gas of toch plat water? Dan hebben we ook nog de milieu verantwoorde variant, die van de ecologische footprint.

    Maar wat wil de gast? In ieder geval niet fors betalen voor iets wat bijna kosteloos overal beschikbaar is. En zeker niet betalen voor iets waarmee je zelfs het toilet doorspoelt. Dus niet ongevraagd een flesje serveren als om een glas water gevraagd wordt. Hiermee jaag je de klandizie de tent uit met de garantie dat je over de tong gaat op de eerste de beste verjaardag.
    Maar wat wil de gast dan wel? Gewoon aandacht. Water biedt je de mogelijk op een eenvoudige en niet opdringerige manier continue aandacht aan je gast te schenken. Hoe doe je dat dat? Heel eenvoudig: eerst de voorbereiding. Dek standaard waterglazen in en koop een paar niet lekkende waterkannen. Ze water op een van bierkranen, zo heb je onbeperkt goed gekoeld water en hoef je geen ijsblokjes te gebruiken.

    En nu in de praktijk. Schenk de gehele dis spontaan water. Heb je er ooit over nagedacht dat de gast, wanneer hij aan tafel heeft plaatsgenomen, eerst moet landen ofwel acclimatiseren in je restaurant. Wellicht bijkomen van de reis, het winkelen, de bijeenkomst of gewoon wil rustig zitten, rondkijken en uitpuffen. Er staat dan een heerlijk koel en uitnodigend glas water. De gast kan zijn eerst dorst lessen, een tabletje innemen, de mond spoelen of heeft iets in handen in het geval hij zit te wachten op de rest van het gezelschap. Niet rondkijkend opzoek naar bediening en niet wachtend op het eerste drankje. Nee, tijd en aandacht voor de disgenoten of tijd om na te denken over wat ga ik eten en drinken.

    De bediening? In het restaurant rondlopen zonder concreet doel vinden veel bedieningsmedewerkers erg lastig. Het liefst kruipen ze samen achter het buffet of staan aan de pas te wachten. Om over het realiseren van extra verkoop aan tafel maar niet te spreken. Dat is opdringerig en ‘not done’. Maak het de bediening eenvoudig en geeft ze een kan water in handen. Zo kunnen ze van tafel maar tafel hoppen, waterglazen bijvullen en direct zien, horen en aanvoelen waar de gast behoefte aan heeft. De bediening is zichtbaar en blijft aanspreekbaar voor de gast. Die ervaart meer dan gemiddelde aandacht en wordt beter bediend.

    Uiteindelijk wil je maar een ding, dat is het overtreffen van de verwachting van de gast. Alleen zo krijg je goede reviews, terugkomende bezoeken, mond op mond reclame en een volle fooienpot. En dat met gratis water? Ja, succes verzekerd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s