This person is the bearer of a gift to me

Standaard

Een paar huizen verderop in mijn straat is het Amersfoortse passantenverblijf. Elke avond rond zes uur zien we ze voorbij lopen, de mensen die die nacht weer niet in hun eigen huis slapen. Vannacht, als het vriest worden ze in ieder geval zeker toegelaten. Gelukkig, denk ik wel eens, dan komen ze tenminste niet bij mij in de voortuin slapen. Ik heb eigenlijk nooit echt overwogen om een volslagen vreemde uit te nodigen in ons huis. De Canadese dame in dit radioprogramma deed het wel gewoon. “Why don’t you crash over at our house during the winter?” stelde ze voor aan Gaston, een dakloze man die ze tegenkwam op straat. Hij woont nu al een jaar in haar huis, in een kamer naast die van haar oudste zoon. Hij deelt met hen de badkamer. Ze heeft hem het gebruik van haar schuur gegeven om zijn lege flessen op te slaan die hij verkoopt. Zij, haar kinderen en haar vrienden zijn inmiddels aan Gaston gehecht.

dichtende-daklozen4

Verderop in het programma komt de auteur van het boek Radical Hospitality, Lonnie Collins, aan het woord. Hospitality krijgt in haar boek de betekenis terug die Benedictus eraan gaf. Hij was overtuigd dat “the stranger has the divine to bring to us.” Benedictus begreep dat het vormend was om je open te stellen voor de ander. En dat had niets te maken met liefdadigheid, het was geen middel om jezelf als goede gever in het middelpunt te zetten.

Radical Hospitality is anders. Het is niet het uitnodigen van “people who are like us”. Niet in een groep aan elkaar vragen “Did you feel welcome?” maar “Who is dramatically missing from this group and why are they not here?”. De auteur van Radical Hospitality, Lonnie Collins, stelt dat “meeting someone certainly not like you… “stretches the limits of your mind”. En ze waarschuwt dat als we niet proberen om hen die we nu marginaliseren te bereiken, dat onze wereld dan steeds kleiner wordt, “and will implode on us.”

Een mooie missie voor de Expeditie: zorgen dat we niet imploderen hier in Nederland. Zelf ben ik bang dat ik vanavond nog niet mijn voordeur openzet voor die vreemde passant, maar nu begrijp ik wel dat ik veel ga missen als ik deze grens nooit oversteek.

wil je het programma beluisteren? google Radical Hospitality CBC

 

Geef een reactie

