Berlijn: 5 concepten van gastvrijheid

Standaard

DSC_0421

Gastvrijheid in Berlijn.

Een keurige jongeman met een brilletje, vraagt ons of we de weg zoeken en wijst ons de juiste S-Bahn halte. Wij bedanken hem. Even later keert hij terug en vraagt ons om een bijdrage voor een som van 9,95, nodig voor een treinreis. “Verzeihung das ich das frage auf dieser sehr unagenehme weise…aber…”.  Voor wat hoort wat.

Een medewerkster van een bakkerij en haar gast. Een oudere dame met een handicap, bevend en moeilijk bewegend. De oudere vrouw heeft moeite het kleingeld in haar portemonne te vinden en aarzelt, vraagt enkele malen naar de prijs van een broodje. “Bitte ein brotchen von gestern”. De jonge vrouw pakt twee “brotchen van gestern”, nog wat goedkoper dan de toch al goedkope broodjes. En ze pakt nog een extra belegd broodje erbij in, “das kriegen Sie dazu, ein schonen Tag.”

Een vrouw alleen in een Italiaanse trattoria, type huiskamerrestaurant met vrolijke Italiaanse kok. In de gang hangen foto’s van beroemde gasten, operazangers, Peter Ustinov. De vrouw alleen kijkt treurig, naarmate de maaltijd vordert wordt het allemaal moeilijker voor haar, haar gezicht betrekt steeds meer, ze zakt in elkaar en zit een tijdje te huilen. Het jonge meisje blijft professioneel, komt met haar beurs en rekent af. Vraagt opgewekt “hat’s geschmeckt?” De vrouw verlaat moeizaam het restaurant.

Curry 33, een democratisch goedkope maaltijd. Fameus fast food, food for the crowd.

Het ADLON Kempinski hotel, Berlijnse chic op een van de legendarische plekken van de stad, het Place Parisienne aan de Brandenburger Tor. Vriendelijke meisjes achter de receptie helpen mij bij het zoeken naar die ene Saxion student. Niet gevonden, “hier arbeiten so viele leute.” Het gebouw geheel nieuw opgetrokken naar het historische hotel. Tussen 1945 en 1990 was het hier een “waste land”, het plein is nu weer in de oude luister hersteld. Het ADLON doet wat alle 5 sterren hotels in de wereldsteden doen, gewoon haar werk.

Vijf gastvrijheids-concepten, wat zouden HBS studenten hierover zeggen?

Link met de Expeditie? Analyse van Hospitality: verzamel en bespreek. “make sense”, de-construct hospitality.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s