Jugaad Innovation: the business of inclusivity

Standaard

Patrick Witteveen, een collega van het Saxion Hospitality Business Kenniscentrum, in het lectoraat van Niels Faber, Business Development, tipte mij over Jugaad Innovation. Jugaad is een Hindi woord, met als betekenis: een geimproviseerde oplossing die geboren wordt uit inventiviteit en intelligentie.

Ik heb het boek met veel interesse gelezen (het was unputdownable). Ik vond het nieuw en fris. De zes principes van Jugaad Innovation:

  • Zoek actief naar kansen in (tijden van) tegenspoed
  • Doe meer met minder
  • Denk en handel flexibel
  • Keep it simple
  • Include the margin: betrek de marginalen
  • Volg je hart

Jugaad Innovation is geschreven door vooraanstaande Amerkaanse onderzoekers/consultants met ervaring in India. Zij tonen aan dat het tijd is om de traditionele innovatie-aanpak, (gestructureerd, top down, met streng bewaakte R&D afdelingen gesteund door grote financiele injecties), aan te vullen met innovatiemethoden die zich hebben bewezen in landen waar een extreme context het nodig maakt om snel te veranderen en te verbeteren.

Jugaad innovatie is volgens de auteurs van dit boek vooral urgent vanwege onderstaande aanleidingen:

  • snelle veranderingen–korte productcycli + veranderende demografie + veranderende wetgeving
  • schaarste van grondstoffen: natuurlijke grondstoffen en kapitaal is schaars en wordt schaarser: met als voorbeeld de voedselindustrie
  • consumenten: grote diversiteit en een krappe beurs;
  • opkomst van nieuwe bedrijfstakken: biotech; clean tech–waar standaarden en markten nog niet volgroeid zijn;
  • “exploding interconnectivity”:  als voorbeeld wordt hier genoemd dat banken businessmodellen moeten ontwikkelen waar marginale consumenten worden geholpen veilig en snel te bankieren met gebruik van mobiele technologie–om daarmee ondernemerschap te stimuleren.

Een van de meest boeiende ideeen in dit boek vind ik de gedachte dat westerse bedrijven vaak “goed doen” in plaats van “dingen goed doen”. Dit deed me denken aan organisaties die goede doelen ondersteunen, meestal door jaarlijkse, eenmalige acties, projecten, waar velen warm voor lopen, vaak met een hoge aaibaarheidsfactor. “Steun de voedselbank met een Kerstdiner voor daklozen”. Eenmalig, geeft meteen een warm gevoel, maar het blijft bij een actie, een tijdelijke campagne. Iets “van ons” voor “die anderen”. Het betoog van de auteurs is dat bedrijven met een andere bril naar de markt moeten kijken: ga zien dat de marginalen, de mensen met een lage bestedingsruimte, grote aantallen vertegenwoordigen, een centrale plaats innemen in de veranderende wereld, en in plaats van “high earners”, “high yearners” zijn: vind de “long tail of the market”; wees waanzinnig geinteresseerd in wat jouw doelgroep dagelijks doen en wat ze nodig hebben: ontwikkel “simple, not simplistic” producten en diensten die blijvende waarde toevoegen aan het leven van hen die moeten rondkomen van weinig. Maak dit tot je core business. Dit soort denken vergt een lange adem en creativiteit, maar leidt op de lange termijn tot kansrijke, duurzame, “inclusieve” business modellen.

En de link met de Expeditie? De 6 principes van Jugaad kunnen een interessante aanvulling zijn voor traditionele innovatie-methodieken.(bijv. Six Sigma). Het boek refereert aan de wens van generatie Y zoekt naar betekenis en passie in hun werk (Radjou, 2012, p.168) Ik denk dat studenten inspiratie kunnen vinden in de vele voorbeelden in dit boek. De 6 Jugaad principes, waarvan het “follow your heart” principe aansluit bij het Hearts O -principe van Saxion HBS,  kunnen studenten inspireren om met andere ogen te gaan kijken–en om met simpele middelen de juiste dingen te doen, bijvoorbeeld voor mensen die zich thuis willen voelen daar waar zij niet thuis zijn.

Kan een plek krijgen in de 2e pijler van de Expeditie: Society Requires…

http://www.jugaadinnovation.com

Eén reactie »

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s